måndag 21 februari 2011

Permanent Vacation


Jag var länge tveksam, men ändrade mig när jag såg Broken Flowers hemma på datorn hos Johan, i en studentlägenhet han hyrt i Uppsala. Många hävdar att Bill Murray gör sig bäst hos Sofia Coppola eller Wes Anderson, men som bäst är han antagligen hos Jim Jarmush – hela Broken Flowers är en stilövning i den slags indiekomedi som just Wes Anderson och Todd Solondz legat bakom. Jag minns att jag blev uppriktigt förvånad av filmen, efter alla dessa slarviga kaffe- och cigarettfilmer från Jarmush sida, där Tom Waits alltid ska vara med och prata om
just ingenting.

Förutom Broken Flowers borde ni se Ghost Dog: The Way of the Samurai – en långsam och svepande film om en svart yrkesmördare som följer lagarna hos en samuraj. Det är alltid i den kombinationen, av att antingen göra introspektiva eller extroverta filmer, som Jarmusch brukar vara bäst. Kafferepen mellan det kan man klara sig utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar